Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2018

Προσόντα και Δεξιότητες στη ζωη κ εργασια

Προσόντα και Δεξιότητες

Προσωπικά Προσόντα
Αυτά τα προσόντα δεν έχουν να κάνουν με γνώσεις που έχεις πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα. Είναι προσωπικές δεξιότητες που ωστόσο απαιτούνται από τις περισσότερες επαγγελματικές θέσεις και σε “ακολουθούν” ό,τι και να κάνεις.
Κάνε κλικ στα παρακάτω για να βρεις περισσότερες πληροφορίες για συγκεκριμένες ικανότητες και πως εφαρμόζονται στο χώρο της δουλειάς.
Ικανότητα στην επικοινωνίαΙκανότητα στην οργάνωση
Ικανότητα ομαδικής εργασίας
Πρωτοβουλία
Ηγετική ικανότητα
Ικανότητα διοίκησης
Ευελιξία


Η επικοινωνία μπορεί να γίνει γραπτά, λεκτικά ή νοηματικά. Όταν κάποιος έχει ικανότητα στην επικοινωνία τότε :
  • Έχει την ικανότητα να γράφει ευανάγνωστα και συνοπτικά κείμενα, περιλήψεις, επιστολές κλπ.
  • Έχει την ικανότητα να παρουσιάζει κάτι σωστά και δομημένα ώστε να γίνεται κατανοητός στους άλλους
  • Να χρησιμοποιεί μια γλώσσα σώματος που να εκφράζει ενδιαφέρον και συμμετοχή, π.χ. να βλέπει στα μάτια το πρόσωπο με το οποίο επικοινωνεί.
  • Να έχει κοινωνικές δεξιότητες όπως να ξεκινάει και να οδηγεί μια συζήτηση.
Κάποια άτομα με ειδικές ανάγκες ίσως έχουν αναπτύξει ικανότητες που αφορούν συγκεκριμένες μεθόδους επικοινωνίας. Για παράδειγμα, άτομα με κινητικά προβλήματα μπορούν ίσως να χρησιμοποιήσουν περισσότερο την τεχνολογία και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές για να επικοινωνήσουν με τους άλλους. Ή πολλά άτομα με προβλήματα ακοής έχουν μάθει μια ακόμα γλώσσα, τη νοηματική.

Πολλοί άνθρωποι πρέπει να οργανώνουν τη ζωή τους καθημερινά, έτσι έχουν αναπτύξει μια ικανότητα πάνω σ’ αυτό. Το να είσαι οργανωμένος σημαίνει ένα ολόκληρο σύνολο καταστάσεων. Η παρακάτω λίστα δίνει κάποια παραδείγματα τι σημαίνει να έχει κανείς αυτή την ικανότητα.
  • Η ικανότητα να προγραμματίζεις και να βάζεις σε προτεραιότητα τα πράγματα
  • Η ικανότητα να οργανώνεις την επίτευξη ενός στόχου, για παράδειγμα να οργανώνεις την προσωπική σου φροντίδα
  • Οικονομική οργάνωση π.χ. προγραμματισμός ενός ταξιδιού
  • να ξέρεις πόσο χρόνο πρέπει να διαθέσεις στις διάφορες δουλειές σου


Οι περισσότεροι άνθρωποι σε κάποια στιγμή της ζωής τους χρειάζεται να συνεργαστούν με άλλους. Πολλές επαγγελματικές θέσεις ή μαθήματα στο πανεπιστήμιο περιλαμβάνουν ομαδική δουλειά είτε πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα είτε σε καθημερινή βάση.
Η ικανότητα για ομαδική εργασία μπορεί να σημαίνει:
  • Η ικανότητα να τα πηγαίνεις καλά με τους άλλους, και να συμμετέχεις ομαδικά σε διάφορα πράγματα.
  • Να μπορείς να παρουσιάζεις τις δικές σου ιδέες και παράλληλα να είσαι διατεθειμένος/νη να ακούς και να δέχεσαι τις ιδέες των άλλων.
  • Να συνεισφέρεις προς έναν κοινό στόχο
  • Να έχεις ένα δικό σου προσωπικό στιλ
  • Να σέβεσαι τις ιδιαιτερότητες και τις διαφορές που έχουν τα άτομα μεταξύ τους
Ομαδική δουλειά σημαίνει να εργάζεσαι μαζί με άλλους ώστε οι ικανότητες του ενός να συμπληρώνουν τις ικανότητες του άλλου. Ένα παράδειγμα πάνω σ΄ αυτό είναι το εξής: στα πλαίσια μιας εργασίας οι ρόλοι μπορούν να είναι έτσι διανεμημένοι ώστε ένα άτομο με δυσλεξία να μην αναλάβει κάτι στο οποίο να έχει δυσκολία αλλά να πάρει ένα ρόλο που να του επιτρέπει να χρησιμοποιήσει όλες του τις δυνάμεις και τις ικανότητες.


Αυτή μπορεί να είναι μια σπουδαία ικανότητα τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επαγγελματικό. Περιλαμβάνει δεξιότητες που επιτρέπουν την αλλαγή ή το επιχειρηματικό ρίσκο σε επαγγελματικό επίπεδο.
Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει:
  • Ανάπτυξη ενός δικτύου προσωπικών επαφών και υποστήριξης
  • Η εκμετάλλευση όσων ευκαιριών εμφανίζονται και όχι ο παραμερισμός τους
  • Η ικανότητα να προκαλείς και να προετοιμάζεις αλλαγές παρά απλά να περιμένεις να σου τύχουν
  • Να προτείνεις αλλαγές στα πλαίσια της ομαδικής δουλειάς, π.χ. να κάνεις ενέργειες ώστε να προωθήσεις ένα έργο παραπέρα
Έτσι, πρωτοβουλία σημαίνει να ηγείσαι των καταστάσεων και να αναλαμβάνεις τις ευθύνες γι΄ αυτές. Σημαίνει ακόμα να παίρνεις αποφάσεις για μια σειρά θεμάτων οι οποίες μπορεί να αφορούν την αναγνώριση κάποιων δεξιοτήτων ή και ορίων που έχουν τα άτομα, και να δρας ανάλογα.

Η ηγεσία παίρνει διάφορες μορφές. Σημαίνει να μπορείς να ακούς τους άλλους, να καθοδηγείς και να συμβιβάζεσαι, όπως επίσης να δίνεις συμβουλές και το “καλό παράδειγμα”.
Η ηγεσία περιλαμβάνει:
  • Τοποθέτηση στόχων
  • Συγκέντρωση μιας ομάδας για να φέρεις σε πέρας μια εργασία
  • Κατανόηση της “ανθρώπινης ψυχολογίας”, ποια είναι τα κίνητρα των άλλων
  • Κινητοποίηση άλλων ατόμων
  • Να συμβουλεύεσαι τα κατάλληλα άτομα και πηγές πληροφοριών και να ακούς διαφορετικές απόψεις
  • Να τακτοποιείς ο ίδιος κάποια δυσκολία παρά να την αφήνεις στους άλλους


Η ικανότητα της διοίκησης μπορεί να περιλάβει ένα ολόκληρο σύνολο από ικανότητες. Όλο και περισσότεροι εργοδότες τώρα πια παύουν να αναζητούν συγκεκριμένες γνώσεις και επαγγελματικές δεξιότητες αλλά τονίζουν την αξία της ικανότητας για διοίκηση. Για να έχει κανείς αυτή την ικανότητα δεν είναι απαραίτητο να έχει επαγγελματική εμπειρία στη διοίκηση επιχειρήσεων ή τη διαχείριση έργου. Οι σχετικές δεξιότητες αναπτύσσονται μέσα από την καθημερινή δραστηριότητα όσο και αν αυτό φαίνεται πολύ απλό. Όπως όταν έχεις προσλάβει ένα βοηθό για την προσωπική σου φροντίδα, ή όταν πρέπει να κάνεις ορισμένες τεχνικές προσαρμογές για τη διευκόλυνση της κίνησής σου, όταν διαχειρίζεσαι τα οικονομικά σου, όταν διεκδικείς ένα επίδομά, όλα αυτά απαιτούν ικανότητα διοίκησης.
Στη γλώσσα των εργοδοτών η ικανότητα διοίκησης αφορά:
  • Να τοποθετείς στόχους και σκοπούς
  • Να αξιολογείς την πρόοδο σου σε σχέση με την επίτευξη αυτών των στόχων και σκοπών που έχεις θέσει
  • Να εκμεταλλεύεσαι ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών, όπως η εμπειρία άλλων ανθρώπων
  • Να διαχειρίζεσαι ταυτόχρονα διάφορα θέματα


Η ευελιξία είναι πολύ σημαντική ικανότητα μια και πολύ λίγα πράγματα γίνονται όπως τα έχουμε προγραμματίσει. Συνδυάζει την ικανότητα να αντιδράς γρήγορα και να αντεπεξέρχεσαι σε επείγουσες καταστάσεις όπως επίσης και την ικανότητα να προσαρμόζεις τα σχέδιά σου – αλλά όχι τους στόχους, - να χρησιμοποιείς τις νέες πληροφορίες τα γεγονότα και τις ικανότητες των ανθρώπων.
Η ευελιξία μπορεί να οριστεί ως η ικανότητα να:
  • Βρίσκεις νέες λύσεις
  • Να παρακολουθείς την εξέλιξη μιας εργασίας και να αλλάζεις τα σχέδια σου αν το θεωρείς αναγκαίο
  • Να αντεπεξέρχεσαι στην πίεση δημιουργικά
  • Να βλέπεις τα τυχόν προβλήματα ως ευκαιρίες για να βελτιώσεις τις ικανότητες σου ή τα σχέδια σου.
  • Να αναγνωρίζεις το γεγονός ότι η ζωή δεν είναι τέλεια!

Η ευελιξία συχνά είναι συνυφασμένη με την κατάσταση της αναπηρίας. Για παράδειγμα ένα άτομο με δυσλεξία είναι πολύ πιθανόν να έχει αναπτύξει τέτοιες ικανότητες που να του επιτρέπουν να αντιμετωπίζει την ιδιαιτερότητα που έχει. Ένα άτομο με κινητική δυσκολία ίσως έχει βρει τρόπους να αντιμετωπίζει τα φυσικά εμπόδια που συναντά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου