Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2018

Μικρομαγειρέματα

κειμενο: Μικρομαγειρέματα (παραδειγμα κατανοησης /συζητησης)




1η άσκηση


Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1.       Τι μύρισε ο Κώστας;
2.       Τι συνάντησε ο Κώστας στην κουζίνα και πώς ήταν;

Την απάντηση θα τη βρείτε στην 1η παράγραφο
[Μια μυρωδιά ….. άσπρη ποδιά]







3.       Τι δουλειά έκαναν τα κουζινοξωτικά;
4.       Ο Κώστας ήξερε ότι στην κουζίνα ζούσαν κουζινοξωτικά;

Την απάντηση θα τη βρείτε στην 3η παράγραφο
[Παλιά, πολύ παλιά ….. ανακατεύει]): 








 

 

2η Άσκηση

Ο φίλος σας σάς παίρνει τηλέφωνο το απόγευμα στο σπίτι και  θέλει να του πείτε λίγα λόγια για τα Μικρομαγειρέματα, γιατί ξέχασε το βιβλίο του στο σχολείο. Τι θα του πείτε;
Μπορείτε να γράψετε με δικά σας λόγια τι λέει η ιστορία, απαντώντας με τη σειρά στις ερωτήσεις:


5.       Ποιον συνάντησε ο Κώστας στην κουζίνα;
6.       Τι έκαναν μαζί;
7.       Ποιος ήξερε τη συνταγή;
8.       Τι έγινε στο τέλος;










3η Άσκηση


Στην ιστορία υπάρχουν κάποιες λέξεις, που δεν τις βρίσκετε στο λεξικό, γιατί είναι εφεύρεση του συγγραφέα του κειμένου, όπως: 

Τρουφόσκονη, τρουφομπαλίτσες, τρουφοσυνταγή, ξωτικοκαβγάς, Κουζινοξωτικό.

Οι λέξεις αυτές ονομάζονται νεολογισμοί και είναι λέξεις σύνθετες, γιατί αποτελούνται από δυο άλλες λέξεις, που ενώνονται και κάνουν μια καινούργια, δηλαδή:
Τρούφα  +  σκόνη = ……………………………………….
Τρούφα   + μπαλίτσα = ……………………………………….
Τρούφα   + συνταγή  = ……………………………………….
Ξωτικό     + καυγάς   = ……………………………………….
Κουζίνα  + ξωτικό =  ……………………………………….

4η Άσκηση


Βρείτε από ποιες λέξεις  (μορφήματα) αποτελούνται οι παρακάτω σύνθετες λέξεις:
Κοκκινοσκουφίτσα = …………………… + …………………….
Κοντορεβιθούλης = …………………… + …………………….
οδοντόβουρτσα = …………………… + …………………….
οδοντόπαστα = …………………… + …………………….
ανεμόμυλος = …………………… + …………………….
χαρτοκιβώτιο = …………………… + …………………….
υπνοδωμάτιο = …………………… + …………………….
τραπεζομάντιλο = …………………… + …………………….
χρηματοκιβώτιο = …………………… + …………………….
αγριάνθρωπος = …………………… + …………………….

5η Άσκηση


Α. Μια φανταστική ιστορία σε ….4 βήματα
           ή
κάτω οι μάγειρες
ζήτω οι συγγραφείς.

1ο Βήμα: Κάνουμε δυο ομάδες λέξεων.

Στην πρώτη ομάδα γράφουμε το πρώτο  συνθετικό (ή αλλιώς μόρφημα) της λέξης και  στη δεύτερη ομάδα γράφουμε το δεύτερο συνθετικό της λέξης.
Παραδείγματα:
       ανεμόμυλος ð  1η ομάδα ≈ άνεμος , 2η ομάδα ≈ μύλος 
    υπνοδωμάτιο  ð   1η ομάδα ≈ ύπνος ,  2η ομάδα  ≈ δωμάτιο

2ο Βήμα: Ενώνουμε στην τύχη λέξεις από την 1η ομάδα με λέξεις από τη 2η ομάδα, όπως παρακάτω:


άνεμος

μύλος
ύπνος

δωμάτιο
















3ο Βήμα: Από την ένωση αυτή προκύπτουν καινούργιες σύνθετες λέξεις, όπως π.χ. υπνόμυλος.

4ο Βήμα: Γράφουμε μια ιστορία για μία ή περισσότερες από τις καινούριες λέξεις  που ανακαλύψαμε.

Β. Γράψτε κι εσείς μια ιστορία για μια ή περισσότερες από τις καινούριες λέξεις που ανακαλύψατε,  χρησιμοποιώντας όποιες από τις παρακάτω ερωτήσεις θέλετε:

1.    Σε τι χρησιμεύουν αυτά τα απίθανα πράγματα, ποιος τα χρησιμοποιεί;
2.    Πού μπορούμε συνήθως να τα βρούμε; Πρέπει να τα παραγγείλουμε ή  όχι;
3.    Μόλις χτύπησε το κουδούνι για διάλειμμα, πού πήγαν και ποιον συνάντησαν;
4.    Τι ήθελαν να κάνουν και τι τους εμπόδισε;
5.    Τα κατάφεραν στο τέλος και πώς;















5η Άσκηση


Βάλε ü  στη φράση που ταιριάζει με την υπογραμμισμένη πρόταση.

1. Μια ιδέα κανέλα

Α. Κανέλα φτιαγμένη από ιδέα.
Β. Πολύ λίγη κανέλα.
Γ. Παρά πολλή κανέλα.


2. Ήξερε να διαβάζει τις ιδέες των άλλων

Α.  Μάντευε τι σκέφτονταν οι άλλοι.
Β.  Ήξερε ιδεοανάγνωση.

Γ.  Ήξερε να διαβάζει βιβλία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου